Curriculum Vitae

Een CV en een sollicitatiebrief, we krijgen er allemaal een keer mee te maken!
Heb jij nog nooit een CV gemaakt of ben je benieuwd hoe het beter kan? Wij van Jobnino helpen jou daar graag bij.

Onze eerste tip: zorg dat jouw CV een reflectie is van jezelf. Ben jij bijvoorbeeld goed in het overzicht bewaren, zorg er dan voor dat jouw CV overzichtelijk is. Alles mag, zolang het maar professioneel blijft!

Op een CV vermeld je eigenlijk alleen maar relevante informatie. Informatie als afgeronde opleidingen, werkervaringen, talen die je spreekt en eventuele cursussen en/of vaardigheden. Uiteraard voeg je ook persoonlijke informatie toe. Denk hierbij aan je naam, woonplaats, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres. LET OP: Vermeld NOOIT je BSN-nummer!

Nog een tip: Zet je werkervaring en/of opleidingen in chronologische volgorde. Dat wil zeggen; wat je als laatst hebt gedaan, zet je bovenaan.

Je kunt natuurlijk ook nog in een paar regels vertellen wie jij bent, wat jouw kwaliteiten zijn en wat voor jou de stip op de horizon is.

Tips na afloop van het maken van een CV:
– Stel jezelf de vraag; past jouw CV bij de functie waar je op solliciteert?;
– Voeg een foto toe aan je CV;
– Is je CV langer dan 2 A4’tjes? Probeer deze in te korten;
– Laat je CV door iemand controleren op spelfouten;
– Sla je CV op als PDF, zo weet je zeker dat jouw CV geopend wordt zonder rare verspringingen.

Sollicitatiebrief

Naast het maken van een CV is een sollicitatiebrief ook erg belangrijk in jouw sollicitatieproces. Maar wat zet je nou eigenlijk in een sollicitatiebrief?
Een sollicitatiebrief wordt ook wel een motivatiebrief genoemd. En zoals het woord al zegt, geeft deze brief aan wat jouw motivatie is om te solliciteren. Waarom solliciteer je op deze functie, en waarom bij deze organisatie? Waarom ben jij geschikt voor deze functie? Eigenlijk is dit de kern van jouw sollicitatiebrief. Als je antwoord kunt geven op deze vragen, dan wek je interesse bij de lezer.

Tip: voor het schrijven van een sollicitatiebrief is een AIDA-model. Dit is een marketing-model waarin de vier belangrijkste punten benoemd worden in een reclame-uiting. Nu is een sollicitatiebrief natuurlijk niet hetzelfde als een reclame-uiting, maar eigenlijk schrijf je deze wel om jezelf te verkopen. Je hebt hetzelfde doel dus. AIDA is Attention, Interest, Desire en Action.

Attention            > Grijp de aandacht

Interest                > Wek interesse en maak indruk

Desire                  > Creëer een behoefte bij de lezer

Action                  > Zet aan tot actie

Het schrijven van een sollicitatiebrief doe je in een aantal stappen. Deze stappen zijn als volgt:

Stap 1: Aanhef

Begin formeel, denk hierbij aan: Geachte heer/mevrouw of Beste lezer etc. Als je weet wie de contactpersoon van deze vacature is, richt je brief dan aan diegene.

Stap 2: Inleiding

Overtuig de lezer met jouw intro! Schrijf enthousiast, persoonlijk en positief. Vertel waarom je solliciteert en waarom juist jij bij deze baan past.

Stap 3: Het middenstuk, oftewel waarom is dit jouw baan?

Licht in deze alinea toe waarom dit jouw baan is en waar dit uit blijkt. Gebruik hierbij voorbeelden uit jouw werkverleden. Mocht je geen werkervaring hebben dan kun je ook toespitsen op jouw kennis die je op school / stages hebt opgedaan.

Zorg dat jouw motivatie goed aansluit bij de vacature waar je op solliciteert.

Stap 4: Afsluiting

Je wilt natuurlijk graag kennis maken met de lezer, maak dat dan ook duidelijk! Geef aan dat je hoopt dat je d.m.v. jouw CV en sollicitatiebrief genoeg redenen hebt gegeven om jou uit te nodigen. Je mag ook best een beetje bijdehand zijn en voorstellen om bijvoorbeeld samen een kop koffie te drinken.

Uiteraard sluit je daarna af met een vriendelijke groet en jouw naam. Je kunt eventueel ook je telefoonnummer en/of e-mailadres nogmaals vermelden.

Hoor je een week niets? Bel dan gerust het bedrijf. Zo maak je jouw interesse nog eens duidelijk.

Tips bij het creëren van een eerste indruk

Tip 1: Update je LinkedIn-profiel en zorg ervoor dat je goed vindbaar bent.

Tip 2: Check o.a. je Facebook- en Instagramprofiel.

Tip 3: Google jezelf en kijk wat je tegenkomt. Let hierbij vooral op foto’s die online staan.

Tip 4: Beluister je voicemail en neem deze zo nodig opnieuw op.

Tip 5: Als je gebeld wordt, neem dan op met je naam en niet met ‘hallo’.

Tips voor het sollicitatiegesprek

Onze eerste tip voor hét sollicitatiegesprek is: bereid je goed voor!
Een goede voorbereiding is het halve werk, dus check voordat je naar het sollicitatiegesprek toegaat eerst de website van het bedrijf en eventueel het LinkedInprofiel van jouw gesprekspartner(s). Het is helemaal niet erg dat je gesprekspartner ziet dat jij op zijn profiel hebt gekeken.
Daarnaast kun je ook een aantal vragen opschrijven op het notitieblok dat je mee neemt, zo ziet jouw gesprekspartner ook dat je je goed hebt voorbereid. Jij ondergaat een vragenvuur, maar dit neemt niet weg dat jij geen vragen mag stellen. Dus wees niet bang!

Op onderstaande vragen kun je je ook voorbereiden. Dit zijn eigenlijk vragen die in elk sollicitatiegesprek voorkomen. Tip: weet van te voren wat je over jezelf wilt en kunt vertellen. Probeer in het sollicitatiegesprek met voorbeelden te werken, dit geeft een goede indruk en laat zien dat je nagedacht hebt over wat je zegt.

  • Waarom denk jij dat je geschikt bent voor deze functie?
  • Waarom pas jij bij onze organisatie en wat voeg jij dan toe?
  • Wat zijn jouw kwaliteiten en ontwikkelpunten?
  • Wat verwacht je van de functie? En wat verwacht je van ons?
  • Wat is voor jou de stip op de horizon? Met andere woorden; waar zie jij jezelf over 5 á 10 jaar?
  • Heb je nog vragen? (vragen stellen is heel belangrijk! Dit getuigd van voorbereiding en interesse)

Na de grondige voorbereiding komt het moment dan toch daar;. je bent onderweg naar hét sollicitatiegesprek. Tip: zorg dat je op tijd bent! Liever 10 minuten te vroeg dan 1 minuut te laat.
Mocht dit niet lukken wegens file of pech onderweg o.i.d., neem dan contact op met jouw gesprekspartner. Dit is namelijk onderdeel van een eerste indruk.

Een belangrijke tip tijdens het gesprek: het is van groot belang om positief over je eerdere werkgevers te spreken.

Ook een belangrijke tip: Laat je gesprekspartner altijd uitpraten en luister goed naar wat hij/zij zegt. Door de zenuwen kan het soms gebeuren dat je te snel antwoord wilt geven, en dat je daardoor niet precies ingaat op hetgeen jouw gesprekspartner wil bespreken. Deze miscommunicatie kan een slechte indruk achterlaten, en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Tip voor de zenuwen: breek gelijk het ijs! Durf te zeggen dat je zenuwachtig bent, je gesprekspartner zal dit begrijpen en meenemen tijdens het gesprek. Ook zal hij/zij het begrijpen als je even niet uit je woorden komt en daardoor iets langer nodig hebt om antwoord te geven.

Wat trek je voor kleding aan naar een sollicitatiegesprek

Wat je aantrekt naar een sollicitatiegesprek is eigenlijk voor elk bedrijf, iedere functie en per persoon verschillend. Maar over het algemeen zijn er natuurlijk wel wat tips die je mee kunt nemen in het beoordelen of je het juiste aan hebt. Deze tips zijn als volgt:

Tip 1: Bepaal door jouw goede voorbereiding wat de bedrijfscultuur is. Is het een formele of informele organisatie? Wat voor soort personen werken er binnen de organisatie (kijk bijv. op Facebook of LinkedIn)?

Tip 2: Zorg dat je niet te bloot gekleed bent. Denk hierbij aan het bedekken van de decolleté, een jurk of blouse mét mouwen en aan de lengte van een rok of jurk.

Tip 3: Vraag mensen uit je omgeving wat zij van jouw kleding vinden en of het passend is om deze aan te trekken naar een sollicitatiegesprek.

Natuurlijk is het belangrijk dat je altijd jezelf blijft en dat jij je prettig voelt in de kleding die je draagt!

Dingen die je wel of juist echt niet moet doen of zeggen!

Tijdens een sollicitatiegesprek zijn er aantal dingen waar jouw gesprekspartner op let. Dit kan doorslaggevend zijn bij de beslissing om jou aan te nemen of juist niet. Let daarom goed op de volgende punten:

Tip 1: Neem een actieve houding aan in het gesprek; ga rechtop zitten, steun niet met je hoofd op je hand en sla je armen niet over elkaar (gesloten houding);

Tip 2: Zet je vriendelijkste glimlach op;

Tip 3: Neem pen en papier mee (waar evt. al vragen op staan);

Tip 4: Kijk je gesprekspartner(s) altijd aan als je diegene een hand geeft en zijn/haar vragen beantwoordt;

Tip 5: Als je even moet wachten tot je opgehaald wordt, en je staat te wachten bij de receptie, maak dan een praatje met de Receptioniste (begin bijv. over het weer, of de inrichting van de ruimte);

Tip 6: Zorg dat je geen rare / onnodige dingen in je tas hebt die eruit kunnen vallen. Denk aan: eten, rondslingerende tampons of make-up wat vlekt en rommelig staat.

Tip 7: Zet ten alle tijden je tas op de grond, NOOIT op tafel laten staan!;

Tip 8: Zet je mobiel op stil of liever nog; UIT!

Tips voor jouw eerste werkdag

Een eerste werkdag is natuurlijk altijd spannend, er zijn dan ook genoeg tips om deze spanning enigszins te verminderen. Bedenk allereerst dat je niet de enige bent die daar zijn eerste werkdag heeft. Iedereen die daar werkt, heeft deze eerste werkdag ook gehad.

Wij van Jobnino hebben een paar tips voor je op een rijtje gezet:

Tip 1: Dit is ook de meest belangrijke tip; KOM OPTIJD!!!
Zorg dat je ongeveer 15 minuten van te voren aanwezig bent, mocht er dan iets misgaan tijdens het parkeren of het is iets drukker op de weg dan je verwacht had, dan heb je daar nog ruimte voor. Beter 10 minuten te vroeg dan 1 minuut te laat!

Tip 2: Stel je voor aan zo’n beetje elke nieuwe collega die voorbij komt.
Als nieuweling stel je je altijd netjes voor aan voor jou nieuwe gezichten. Het aantal collega’s is bij iedere organisatie anders en bij de grotere organisaties is het niet te doen om op de eerste werkdag alle namen te onthouden, dit is ook helemaal niet erg. Maar probeer de namen van de belangrijkste collega’s wel te onthouden.

Tip 3: Durf te vragen en schrijf zoveel mogelijk op.
Je zult de eerste dag(en) ontzettend veel informatie krijgen, zowel over de organisatie als de werkzaamheden. Probeer zoveel mogelijk op te schrijven, zodat je dit later nog eens op je gemakje door kunt lezen. Er zit ongetwijfeld informatie tussen wat van groot belang is, maar wat je anders vergeten was. Daarnaast hoef je het niet nog een keer te vragen.

Tip 4: Wacht niet af, maar stel je proactief op.
Op je eerste werkdag zul je niet bedolven zijn onder het werk, maar je kunt er wel naar op zoek gaan. Uiteraard is het altijd even wennen en aftasten wat ze precies van je verwachten. Probeer hier op in te spelen door zelf vooruit te denken. Vraag desnoods om leesvoer over procedures of de organisatie.

Tip 5: Bewaar je telefoon op stil in je tas of beter nog; zet ‘m uit!
Als je steeds je telefoon pakt om te kijken of je een berichtje hebt, kweek je niet echt goodwill bij je collega’s. Je lijkt hierdoor ongeïnteresseerd en dit wil je natuurlijk niet. Uiteraard kun je ‘m in de pauze wel pakken om even je whatsapp te checken.

Tip 6: Mee eten en koffie halen
Het is altijd aan te raden mee te eten met collega’s. Zo kun je gemakkelijk een praatje maken en leer je ze beter kennen. Neem dus altijd voor de zekerheid een paar boterhammen van huis mee. Daarnaast wordt het op prijs gesteld als je wat te drinken voor je collega’s haalt in de loop van de dag. Je laat een goede kant van jezelf zien en het is erg attent.

Tip 7: Probeer niet te klagen
Je oud werkgever in slecht daglicht zetten is natuurlijk heel makkelijk. Je hebt iets om met je collega’s over te praten en het is gelijk duidelijk waarom je op zoek bent gegaan naar nieuw werk. Maar het is niet netjes. Je komt dan snel over als de negatieve zeurpiet en dat wil je echt niet zijn! Hou het positief en praat over leuke dingen.

Wij hopen dat wij jou hebben geholpen bij een goede voorbereiding voor jouw eerste werkdag. Als je deze goed hebt doorstaan dan zijn de dagen die daarop volgen al makkelijker. Blijf vooral jezelf en probeer toenadering te zoeken tot collega’s!